Wat is social selling?

social selling is een manier om door het gebruik van sociale media potentiële klanten te interesseren in jouw producten of diensten. Dat doe je door jezelf als personal brand te presenteren: niet jouw bedrijf, maar jouw persoonlijkheid staat centraal. Je gaat het gesprek aan met je doelgroep en deelt waardevolle informatie satisfied je potentiële klanten. Merk je dat je de interesse van een klant hebt gewekt? Dan kun je op een heel natuurlijke manier contact opnemen: je curved dan al een beetje een bekende geworden. social selling is dus een combinatie van sales, personal branding en contentmarketing waarbij je gebruikmaakt van sociale media. Het sociale element is cruciaal om het vertrouwen te winnen. Dat begint bij een goede website laten maken. Om deze vervolgens als fundament te gebruiken voor je marketingmachine.

Is social selling iets voor jou?

Je vraagt je misschien af of social selling voor jou is weggelegd. Wellicht vrees je dat je er een heel group voor nodig hebt, of dat het je zeeën aan tijd gaat kosten. Stel eerst het doel vast dat je satisfied social selling wilt bereiken Voordat je nu in het wilde weg allerlei web content gaat spuien by means of sociale selling. 

stel eerst het doel vast dat je met social selling wilt bereiken.

Dat helpt je om te focussen, waardoor je social selling acties succesvoller zijn, terwijl je emergency room minder tijd aan kwijt bent. Een helder doel is bijvoorbeeld: Het komende kwartaal richt ik mij satisfied social selling op doelgroep X. Aan het eind van het kwartaal wil ik satisfied tien bedrijven uit deze doelgroep een verkoopgesprek hebben gevoerd.

De basis van social selling: een individual brand 

Om het sociale facet van social selling te benutten, ga je het gesprek satisfied potentiële klanten niet aan als organisatie, maar als social selling personal brand. Hoe ziet jouw individual brand name eruit? Een social selling personal brand moet om te beginnen duidelijk zijn. Dat betekent dat je keuzes moet maken: waar sta je voor, wat doe je graag en waarom? Verder moet je herkenbaar zijn en blijven door altijd en overal hetzelfde te leveren en dezelfde uitstraling te hebben. Met dit alles kun je onderscheiden van alle andere ondernemers pass away hetzelfde aanbieden als jij. Met dit vierstappenplan positioneer je jezelf als individual brand name: Bepaal wat je bent. Kies een 'functieomschrijving' pass away mensen direct begrijpen, pass away herkenbaar en duidelijk is. Pass away omschrijving hoeft niet per se opvallend of apart te zijn, maar moet wel eenduidig zijn: klanten moeten straight weten dat jij de juiste dienstverlener of leverancier bent, dus zonder dat ze daarover na hoeven denken. Formuleer jouw unieke belofte. Vertel wat je altijd en overal waarmaakt. Dit is niet alleen de kern van wat je doet, maar ook een belofte aan de klant. Hoe duidelijker je deze belofte formuleert, hoe meer mensen uit jouw doelgroep je ermee aantrekt. Maak een pitch. Met een pitch kun je binnen één minuut vertellen wat de klant van je kan verwachten. Voor je social selling pitch kun je heel goed dit sjabloon gebruiken: Ik help/train/ondersteun/ … doelgroep fulfilled dienst/product zodat resultaat. Beschrijf het gevoel dat je wilt uitstralen. Elke keer als een klant contact met je heeft, moet dat hem precies hetzelfde gevoel geven, of dat nu in de sociale selling is, op je website of in e-mails pass away hij van je krijgt. Het gevoel dat je wilt uitstralen, ontstaat vaak uit de reden waarom je deze dienst of dit product aanbiedt, maar ook uit hoe je jezelf presenteert: je geeft lading aan dat gevoel satisfied de woorden en beelden pass away je gebruikt. Je krijgt de klanten pass away bij dat gevoel passen en, net zo fijn, je raakt de klanten kwijt die dat niet doen. Het is belangrijk dat je subsequent curved. In je communicatie fulfilled potentiële klanten zorg je ervoor dat alles wat je zegt, past bij jouw personal brand name– of dat nu in de social selling is of in persoonlijk contact.